Nuoren hevosen kouluttamisesta

mennessä | tammi 7, 2022

Pidän tärkeänä nuoren hevosen koulutuksessa rentoutta. Se ei tarkoita, että hevosen täytyy olla koko ajan ihan rento, vaan sitä, että niissä asioissa, joissa se ei vielä ole rento, asiaa työstetään kohti rentoutta ja edetään niin, että jännitys ei kasva isoksi. Nuorenkaan hevosen ei pitäisi joutua stressaamaan ja jännittämään päivittäin. Varsinkin, kun on olemassa monta asiaa, mitä voimme tehdä hevosen rentouden eteen.  Rentous tuo myös turvallisuutta, kun taas jännittynyt hevonen voi olla vaarallinen, oppii huonommin toivottuja asioita ja oppii liittämään jännityksen opetettuihin asioihin.

Usein ”normaalina” ajatellut asiat ovat sellaisia, mitä ihminen ei pyri tietoisesti muuttamaan. Eli, kun ajatellaan jonkin asian olevan normaalia, ei sille silloin tarvitse tehdä mitään. Se, kun on normaalia. Ratkaisu voi silloin olla esimerkiksi antaa aikaa, lomaa tai ihan vain yritetään tulla toimeen kyseisen käytöksen kanssa. Tai laitetaan kovempaa kuolainta, sidotaan kiinni apuohjilla tms.

Näillä keinoilla juurisyyt jäävät korjaamatta ja tilanne ei parane lopullisesti. Usein se jopa huononee ja hevonen yrittää kertoa vahvemmin, että kaikki ei ole ok. Auta minua. Toiset taas luovuttavat ja yrittävät tehdä epämukavuudesta huolimatta.

Vaikka esimerkiksi pukittelu ratsastajan kanssa nuoren hevosen koulutuksen alkuun onkin sinänsä normaalia käytöstä (hevonen pukittelee myös vapaana tarhassa), ei sen tarvitse kuulua nuoren hevosen koulutukseen. On äärimmäisen harvinaista, että oman koulutukseni aikana nuori hevonen pukittelisi ratsastajan kanssa. Niihinkin harvoihin tapauksiin on sitten löytynyt syynä jokin kipu, mistä hevonen on käytöksellään kertonut.

Useimmiten kyseinen käytös johtuu epämukavuudesta, kivusta, jännityksestä tai pelosta. Näihin taas voi olla monta syytä. Epäsopivat varusteet, epäjohdonmukainen ratsastaja, liian nopeasti lisääntyvä paine, liian vahvat avut, ohjista vetäminen, liian vahva tuntuma, vaihtuvat hampaat, kasvukivut, vatsaongelmat tai muut kivut, kovat apuvälineet tai apuvälineiden väärinkäyttö, erityisesti nuoren kanssa liian nopeasti eteneminen, liian vähäinen siedättäminen, liian isoissa palasissa asioiden opettaminen, pienen jännityksen huomiotta jättäminen ja eteneminen siitä huolimatta.

Nuorta hevosta kouluttaessa olisi minusta tärkeää tietää, mitä sitten tehdään, jos törmää ongelmiin. Miten ongelmia vältetään, miten niitä korjataan ja mikä käytös voikin kertoa kivusta. Koska jokainen yksilö on niin erilainen, että erilaisia työkaluja ja korjauskeinoja kannattaa olla.

Vaikka monenlainen käytös on hevoselle normaalia, kannattaa miettiä, millaista käytöstä ja millaista mielentilaa haluaa omalle hevosellensa vahvistaa. Jotta asioille tulisi tehtyä jotain niin, että joku päivä ei-toivottua käytöstä ei enää ole. On vain yhteistyökykyinen ja -haluinen hevonen ja ihminen, jotka kommunikoivat toistensa kanssa kielellä, jota molemmat ymmärtävät.

Rentous taas ei tarkoita vetelyyttä. Rento, ihmiseen keskittynyt ja pieniin apuihin reagoiva hevonen on sellainen, jonka kanssa on mukava tehdä asioita ja, joka tekee asioita mielellään ihmisen kanssa.

Jännittyneen, stressaantuneen, hyvin vaistoilla toimivan hevosen kanssa moni asia voi olla hankalaa ja vahinkojakin tulee paljon helpommin. Eikä tällaisessa mielentilassa oleva hevonen kovin mielellään työskentele ihmisen kanssa.

On hyvä tiedostaa, että hevosen mielentilaa voidaan muuttaa. Ihminen voi vaikuttaa siihen paljonkin. Hyvään tai huonoon suuntaan. Nuorella hevosella on erityisen tärkeää tiedostaa tämä, koska on helpompaa luoda jo nuorena hyvä pohja sen sijaan, että lähtee korjaamaan sitä myöhemmin. Korjaaminen toki onnistuu myöhemminkin, mutta voi vaatia enemmän aikaa ja vaivaa. Ongelmakäytöksestä on myös hyvä tietää, että se ei välttämättä kokonaan poistu, ellei omistaja osaa ylläpitää toivottua käytöstä.

Muista myös se, että koskaan ei ole myöhäistä muuttaa tapaa, millä olet edennyt. Joudun itsekin välillä miettimään, miten tämän kyseisen hevosen kanssa olisi hyvä edetä, jotta se voisi säilyä mahdollisimman rentona. Joskus muutetaan olosuhteita, joskus koulutustapaa. Uuttakin opiskelen koko ajan.

Tärkeää on, että olet valmis muuttamaan tapojasi tehdä ja oppimaan uutta, hevosen hyväksi.

Lue myös:

Hevosen kipukäytöslista

Hevosen kipukäytöslista

Keräsin Facebookissa seuraajiltani listaa hevosen kipukäytöksestä. Kysyin, millaista kipukäytöstä ihmiset olivat havainneet hevosilla. Lista vastauksista on alla. Tähän vielä huomiona, että usein itse mietin kipukäytöstä niin, että kun useita kipukäytöksen merkkejä...

O.T.E. hierontaa Riiolle

O.T.E. hierontaa Riiolle

Riio 2v. pääsi tänään kolmatta kertaa O.T.E. hierontaan. Vaikka O.T.E. hieronta on hellävarainen faskiakäsittelymuoto, on hevosten reaktiot välillä isojakin ja kuvaavat hyvin sen tuntemuksia. Riio oli alkuun, jo muutama kuukausi sitten, hyvin jumissa. Erityisesti sen...

Töihin paluu hevosen loman jälkeen

Töihin paluu hevosen loman jälkeen

Yleensä, kun minulla on nuori hevonen, jolla on ollut hieman lomaa liikunnasta, aloitan työskentelyn maastakäsin. Loman aikana on voinut kertyä ylimääräistä energiaa, joka voi purkautua tarpeena liikkua, joskus vauhdikkaastikin tai suuntiin, johon ihmisen...

Apujen selkeys ja erotettavuus

Apujen selkeys ja erotettavuus

Apujen, joilla hevoselta asioita pyydetään tulisi erota toisistaan selvästi, jotta hevonen voi tietää, mitä siltä halutaan. Erityisesti ratsu-uran alkuun pitää opettaa hevoselle apuja, jotka eroavat selkeästi toisistaan. Kun hevonen osaa jo enemmän, voidaan opettaa...